FreePrograms.me

خداحافظی با Adobe Flash Player

Прощание с Adobe Flash Player


Adobe پشتیبانی از FlashPlayer را متوقف کرده است
 
در دسامبر 2020، یک رویداد مهم در تاریخ اینترنت رخ داد - Adobe پشتیبانی را متوقف کرد فلش پلیر. با این حال، این مورد انتظار بود، زیرا این فناوری برای مدت طولانی منسوخ و ناامن در نظر گرفته شده است.
 
Adobe از توسعه دهندگان درخواست کرد که از سال 5 به استاندارد جدید HTML2015 روی آورند. دو سال بعد، این شرکت از توقف قریب الوقوع پشتیبانی از این محصول خبر داد...

اما، در همین حال، این فلش بود که اینترنت را آنگونه که امروز می شناسیم ساخت. 
 
AdobeFlash چیست؟
 
فناوری فلش در سال 1996 ظاهر شد، همه صفحات اینترنت ثابت بودند. این فلش بود که امکان پیاده سازی ویدئو، انیمیشن و اشیاء تعاملی مختلف را در وب سایت ها فراهم کرد. فناوری جدید امکان ترسیم گرافیک های برداری با کیفیت بالا با انیمیشن روان با حجم بسیار کم را فراهم کرد که در زمان کندی اینترنت بسیار مهم بود.
درست است، در آن زمان های دور، این پدیده به ظاهر مترقی یک جنبه منفی نیز داشت. بسیاری از وب مسترها آنقدر ویژگی های جدید را پسندیدند که برخی از سایت ها تبدیل به مخمصه ای از بنرهای درخشان شدند.
 
فلش فناوری است که به شما امکان می دهد محتوای چند رسانه ای مختلف را در صفحات وب پخش کنید. این می تواند ویدیو و صدا، بازی ها و اشیاء تعاملی باشد که کاربر با آنها تعامل دارد. فلش همچنین تبلیغات متحرک را نمایش می دهد. فایل هایی که مالتی مدیا را نمایش می دهند در فرمت های SWF، FLV و F4V هستند که البته برای پخش آنها نیاز به یک برنامه جداگانه دارید. همه مرورگرها به طور پیش فرض نمی توانند اشیاء فلش را پخش کنند. 
 
دلایل پایان دادن به پشتیبانی
 
یکی از دلایل قطع حمایت پول است. قبل از ظهور سیستم عامل های اندروید و iOS، هزاران سایت جمع آوری کننده با بازی های فلش با موفقیت در اینترنت فعالیت می کردند. پس از مدتی این بازی ها در شبکه های اجتماعی ظاهر شدند. به نوبه خود، توسعه دهندگان نرم افزار، وب سایت ها و شبکه های اجتماعی سود را بین خود تقسیم کردند. زمانی که گوشی های هوشمند به یک پدیده انبوه تبدیل شدند، گوگل و اپل به این نتیجه رسیدند که بازار بازی های موبایل آنقدر جالب است که باید کنترل کامل آن را در دست بگیرند. 
 
برای انجام این کار، تنها لازم بود که پشتیبانی از فلش در سیستم عامل های تلفن همراه را کنار بگذاریم. جالب اینجاست که این اتفاق در همان زمانی رخ داد که ادوبی در حال توسعه پلتفرم خود برای توزیع بازی های موبایل بود. در نتیجه، Adobe مجبور به عقب نشینی و فراموش کردن بازی های دستگاه های تلفن همراه شد.
 
در سال 2007، استیو جابز در جریان معرفی نسل اول آیفون اپل گفت که سیستم عامل جدید موبایل iOS هرگز از فلش پشتیبانی نخواهد کرد. استیو جابز عدم تمایل اپل به وابستگی به دیگر توسعه دهندگان نرم افزار و مصرف بالای انرژی را دلیل امتناع عنوان کرد. کنار گذاشتن فلش توسط اپل بر توزیع آن نیز تأثیر داشت. 
 
با این حال، نسخه دیگری از دلیل شکست وجود دارد - آسیب پذیری فناوری. مشخصه این محصول از همان ابتدا "تنفی" بودن آن بود. اولین رسوایی تشخیص ویروس در سال 2002 رخ داد. از آن زمان، اطلاعات مربوط به انواع آسیب‌پذیری‌ها در فلش با منظمی رشک‌برانگیز ظاهر شد. این برنامه چند پلتفرمی است و به دلیل آسیب پذیری های فراوان، فلش همیشه مورد توجه هکرها بوده است. 
 
در سال 2013، میلیون ها رایانه در سراسر جهان به سوء استفاده Angler آلوده شدند که توسط مهاجمان برای توزیع باج افزارهای رمزنگاری شده استفاده می شد. برای چندین ماه، Angler توسط همه برنامه های آنتی ویروس شناخته شده دیده نمی شد. 
 
در سال 2014، Recorded Future مطالعه ای انجام داد که نشان داد Adobe Flash Player بیشترین هک نرم افزاری است. Flash Player در آن زمان حاوی 8 مورد از 10 معروف ترین "حفره" بود و در مجموع 425 آسیب پذیری از این دست در این مطالعه یافت شد. اما 155 سوراخ در آن یافت شد - تقریباً سه برابر. Adobe تا پایان پشتیبانی مشکل آسیب پذیری را حل نکرد.
 
عواقب احتمالی استفاده از نرم افزار
 
درک این نکته مهم است که پس از پایان پشتیبانی، بازیکن هر روز آسیب پذیرتر می شود. برای محافظت از سیستم عامل خود در برابر عفونت، بهتر است این نرم افزار را حذف کنید. این دقیقاً همان چیزی است که Adobe انجام آن را توصیه می کند. پس از حذف، دیگر نمی توانید این نرم افزار را از منبع رسمی دانلود کنید. 
 
اگر به وب سایت رسمی Adobe بروید، می بینید که صفحه با FlashPlayer دیگر وجود ندارد. در حال حاضر، این برنامه فقط بر روی منابع شخص ثالث توزیع می شود.
 
می‌توانید فایل‌های برنامه را در حین بررسی به‌روزرسانی‌های ویندوز حذف کنید، زیرا در این لحظه یک اعلان با توصیه حذف برنامه قدیمی ظاهر می‌شود. همچنین حذف Flash Player با استفاده از برنامه های مختلف بهینه سازی سیستم مانند CCleaner آسان است. 
 
پس از حذف، کاربران ویندوز 8، 10 و سیستم عامل های سرور قادر به نصب مجدد Flash Player از طریق تنظیمات سیستم نخواهند بود.
 
نحوه جایگزینی FlashPlayer
 
قبل از حذف فایل های برنامه از رایانه، بسیاری از کاربران احتمالاً یک سؤال کاملاً منطقی در مورد نحوه بازی در Odnoklassniki و Vkontakte، نحوه گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم می پرسند؟ توسعه دهندگان مرورگرها از این مشکل آگاه هستند، بنابراین بسیاری از آنها نسخه های ویژه ای را منتشر کرده اند که از فناوری Flash پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، نسخه ویژه ای از Yandex Browser RBK Games وجود دارد که از بازی های فلش قدیمی در شبکه های اجتماعی پشتیبانی می کند. یکی از آنالوگ های Adobe Flash راه حل مایکروسافت - Silverlight است. این راه حل متقابل مرورگر همچنین به شما امکان می دهد انیمیشن ها را باز کنید، اما در حال حاضر این فناوری نیز قدیمی است. راه حل دیگر Ruffle است که توسعه دهندگان آن را شبیه ساز Flash Player می نامند. افزونه Ruffle برای نصب در فروشگاه Chrome موجود است.
 
اشیاء فلش را می توان از وب سایت ها دانلود کرد و در رایانه شما پخش کرد. برای دانلود فیلم ها، بازی ها و سایر اشیاء، می توانید از افزونه های Downloadhelper یا Download Master استفاده کنید. همچنین می توانید فلش را با استفاده از Jdownloader یا Orbit Downloader دانلود کنید. می توانید فایل دانلود شده را با استفاده از SWF File Player یا Flash Player Projector در رایانه خود باز کنید.
 
آیا جایگزین کردن FlashPlayer منطقی است؟
 
مهم است بدانید که این فناوری بدون خطر قابل استفاده نیست. در حال حاضر، تقریباً در هر خط کد فلش پلیر یک خطر امنیتی وجود دارد. کارشناسان می گویند که تنها یک راه برای ایمن سازی کامل این محصول وجود دارد - بازنویسی کامل آن از ابتدا. بنابراین، اگر نمی خواهید قربانی مهاجمان شوید، بهتر است فلش پلیر را فراموش کنید.
 
به مدت ده سال، توسعه دهندگان بازی ها، برنامه ها، صدا و تصویر را به فرمت جدید - HTML5 تبدیل می کنند. استاندارد جدید از سطح امنیت بالاتری برخوردار است، به منابع کمتر نیاز دارد و هرگز خراب نمی شود، همانطور که اغلب در مورد Flash اتفاق می افتد. 
 
پس از اینکه Adobe پایان پشتیبانی از محصول خود را اعلام کرد، بسیاری از سایت ها شروع به انتقال سریع محتوا به استاندارد جدید کردند. بر این اساس، امروزه فلش فقط در سایت های متروکه ای یافت می شود که برای مدت طولانی به روز نشده اند.
06 ژوئن 2021 4
اظهار نظر
کد را از تصویر وارد کنید:*
برای به روز رسانی کد در صورت ناخوانا بودن روی تصویر کلیک کنید
  1. استیسون
    استیسون
    5 دسامبر 2023 19:51
    خیلی ناراحت کننده است که هدبند برداشته شد، حیف است
  2. Diz1k
    Diz1k
    6 دسامبر 2023 13:32
    پیش از این، این یکی از محبوب ترین برنامه ها برای بازی در مرورگر بود.
  3. آهلو
    آهلو
    6 دسامبر 2023 15:42
    حیف که Adobe Flash Player حذف شد، خیلی برنامه خوبی بود! 
  4. بسکتبال
    بسکتبال
    6 دسامبر 2023 22:56
    البته برای این برنامه حیف است، اما فکر می کنم آنها برنامه بهتری پیدا خواهند کرد