FreePrograms.me

نحوه اورکلاک کردن کارت گرافیک AMD Radeon

Как разогнать видеокарту АMD Radeon


فن آوری ها با سرعت شگفت انگیزی در حال توسعه هستند و تنها پس از دو هفته از تحسین رایانه جدید خود، شروع به بررسی مدل های جالب جدید خواهید کرد. اما آیا این واقعا ضروری است؟ شاید کامپیوتر شما دیگر نتواند از پس بازی های جدید برآید (این یکی از رایج ترین دلایل تغییر کامپیوتر است، به خصوص در بین گیمرها، شاید کار کردن در برخی از برنامه هایی که از گرافیک سه بعدی استفاده می کنند، ناراحت باشد). شما مجبور نیستید فوراً یک رایانه جدید بخرید: می توانید آداپتور گرافیکی دستگاه را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید و همه چیز درست می شود.
سازنده معمولاً بالاترین مقادیر فرکانس را برای آداپتور گرافیکی تنظیم نمی کند و به همین دلیل است که روش اورکلاک آن در دسترس است.

اورکلاک کارت Radeon AMD



اول از همه باید بدانید که اورکلاک (یعنی اورکلاک آداپتور گرافیکی) خطراتی دارد. شما باید از قبل در مورد این فکر کنید:
  1. اولین قدم افزایش عرضه فعلی کارت گرافیک است - این کار باعث افزایش عملکرد آن می شود.

  2. کامپیوتر شما ممکن است بیش از یک بار گرم شده باشد. اگر می خواهید کارت گرافیک خود را اورکلاک کنید، این اتفاق نباید بیفتد - بنابراین از قبل مراقب بهبود خنک کننده دستگاه باشید: پس از اورکلاک، کارت گرافیک گرمای زیادی تولید می کند.

  3. افزایش منبع جریان می تواند تأثیر بدی بر منبع تغذیه داشته باشد: ممکن است شروع به گرم شدن بیش از حد کند.

  4. اقدامات مربوط به رایانه رومیزی در بالا نشان داده شده است. بنابراین، اگر می خواهید لپ تاپ خود را اورکلاک کنید (مخصوصاً یک مدل ارزان)، ممکن است دو مشکل قبلی و همزمان را تجربه کنید.


و بنابراین، اگر هنوز تصمیم دارید رایانه خود را بیش از حد قفل کنید، همانطور که در این مقاله نوشته شده است، همه چیز را گام به گام انجام دهید.

به طور کلی، اگر اورکلاک یا بهتر است بگوییم فلش کردن بایوس کارت گرافیک توسط متخصص انجام شود، عالی خواهد بود. اما اگر تصمیم دارید خودتان اورکلاک انجام دهید، به این برنامه ها نیاز خواهید داشت:
  • GPU-Z؛

  • MSI Afterburner;

  • FurMark;

  • اسپیدفن.


قبل از شروع روش، فراموش نکنید که درایورهای کارت گرافیک خود را به روز کنید.

مرحله 1: دما را بررسی کنید



همانطور که در بالا ذکر شد، کارت گرافیک شروع به تولید گرمای بسیار بیشتری خواهد کرد. در طول فرآیند اورکلاک، لازم است اطمینان حاصل شود که نه کارت گرافیک و نه سایر قطعات بیش از حد گرم نمی شوند (و به طور کلی تا دمای 80 درجه گرم می شوند). اما اگر این اتفاق افتاد، باید کمی "آهسته" کنید و تنظیمات را پایین بیاورید.

برای نظارت بر این فرآیند، از برنامه SpeedFan استفاده کنید: دمای بسیاری از اجزای سیستم را مشاهده خواهید کرد.

Как разогнать видеокарту АMD Radeon


اقدام 2: تست استرس و محک زدن



اول از همه، ببینید آیا کارت گرافیک شما در تنظیمات استاندارد بیش از حد گرم می شود (برای بررسی، باید یک بازی قدرتمند را برای حدود یک ساعت روشن کنید و دمای کارت گرافیک را در SpeedFan بررسی کنید، یا می توانید از برنامه FurMark استفاده کنید. ، که می تواند کارت گرافیک را به خوبی بارگیری کند و دما را در زمان واقعی نظارت کند).
  1. برنامه را اجرا کرده و در پنجره utility مشاهده کنید "تست استرس GPU".



  2. وقتی اعلان ظاهر شد، روی آن کلیک کنید "خوب". خود اعلان می گوید که ممکن است کامپیوتر بیش از حد گرم شود.



  3. سپس پنجره ای با انیمیشن "دونات" باز می شود. شما می توانید به مدت 10-15 دقیقه در حالی که دما را زیر نظر دارید از آن لذت ببرید. پس از گذشت زمان، دما نباید بیش از 80 درجه باشد.



  4. اگر دما بسیار بالاتر از 80 درجه است، پس باید در مورد چگونگی بهبود خنک کننده آداپتور گرافیکی فکر کنید و نه به افزایش سرعت آن. بهبود "خنک کردن" به لطف یک خنک کننده جدید (یا افزایش سرعت چرخش تیغه های قدیمی) یا یک واحد سیستم مجهز به خنک کننده مایع امکان پذیر است.


FurMark همچنین می تواند یک روش محک زدن کارت گرافیک را انجام دهد. در پایان، ارزیابی عملکرد کارت گرافیک خود را خواهید داشت و می توانید آن را با آنچه که پس از اورکلاک بر روی رایانه شخصی شما خواهد بود مقایسه کنید.
  1. روی هر دکمه ای از بلوک کلیک کنید "محک گذاری GPU". تنها تفاوت بین آنها رزولوشنی است که برنامه با آن گرافیک را بازتولید می کند.



  2. دقیقاً همان ویدیوی «دونات» حدود یک دقیقه اجرا می‌شود و سپس گزارشی به شما ارائه می‌شود که در آن کارت ویدیوی شما رتبه‌بندی شده است.



  3. این اطلاعات را یادداشت کنید یا از صفحه اسکرین شات بگیرید.


اقدام 3: تجدید نظر در این ویژگی ها



برنامه GPU-Z موضوع کار شما را به شما نشان می دهد. ابتدا مقادیر را مشاهده کنید "میزان پر شدن پیکسل", "نرخ پر شدن بافت" и "پهنای باند". می‌توانید مکان‌نمای خود را روی آن‌ها حرکت دهید تا بفهمید چه هستند. به طور کلی، اینها برخی از مهمترین شاخص هایی هستند که عملکرد یک کارت گرافیک را تعیین می کنند. جالب ترین چیز این است که آنها را می توان افزایش داد! اما برای این شما باید ویژگی های دیگر را تغییر دهید.



در زیر می توانید مقادیر زیر را مشاهده کنید: "ساعت GPU" и "حافظه". کارت گرافیک و حافظه در این فرکانس ها کار می کنند. می توانید کمی آنها را پمپ کنید - این باعث ارتقای پارامترهای شرح داده شده در بالا می شود.

اقدام 4: تغییر فرکانس های عملیاتی



برای اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی AMD Radeon، ابزار MSI Afterburner گزینه خوبی است.

نکته مهم نحوه کار با برنامه است: باید فرکانس ها را در مراحل کوچک (مهم، بسیار کوچک!) افزایش دهید. بعد از هر تغییری که ایجاد می کنید، باید تست کنید. به شرطی که GPU به کار خود باثبات ادامه دهد، امکان افزایش تنظیمات و سپس راه اندازی مجدد تست وجود دارد. این چرخه باید تکرار شود تا زمانی که کارت گرافیک در طول تست استرس شروع به کار کند و بیش از حد گرم شود. در مرحله بعد باید فرکانس ها را کاهش دهید تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

اکنون این فرآیند را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد:
  1. روی نماد تنظیمات در پنجره اصلی برنامه کلیک کنید.

  2. در تنظیمات "Basic"، روی آن کلیک کنید "کنترل ولتاژ باز کردن قفل" и "باز کردن قفل نظارت مدیریت".



  3. در این لحظه تابع "استارت آپ" لازم نیست - باید غیرفعال شود.



  4. اول از همه افزایش خواهد یافت "ساعت اصلی" (که فرکانس پردازنده است). این عمل با حرکت دادن اسلایدر مورد نیاز به سمت راست انجام می شود. برای شروع، فاصله 50 مگاهرتز کافی است. برای اعمال تغییرات، روی دکمه با علامت تیک کلیک کنید.



  5. در مرحله بعد، باید یک تست استرس انجام دهید و با مشاهده پیشرفت، یک ربع ساعت صبر کنید.

  6. به شرطی که هیچ اثری بر روی صفحه نمایش ظاهر نشود و دمای کارت ویدئو در حالت عادی باقی بماند، می توانید دوباره 50 مگاهرتز اضافه کنید و تست را فعال کنید. همین کار را ادامه دهید تا کارت گرافیک گرم شود و گرافیک عادی شود.

  7. هنگامی که به لبه فرکانس رسیدید، آن را کاهش دهید تا در طول تست استرس به عملکرد پایدار برسید.

  8. اکنون اسلایدر را با یک عمل مشابه حرکت دهید "ساعت حافظه" و پس از بررسی های بعدی، بیش از 100 مگاهرتز اضافه نکنید. فراموش نکنید که بعد از همه تغییرات روی علامت چک کلیک کنید.




مرحله 5: پروفایل خود را تنظیم کنید



پس از خروج از برنامه، تمام تنظیمات شما بازنشانی می شود - برای ذخیره نتایج کار خود، روی "ذخیره" کلیک کنید و یکی از شماره های پروفایل را انتخاب کنید. وقتی دوباره وارد برنامه می شوید و روی این پروفایل کلیک می کنید، تنظیمات شما بلافاصله اعمال می شود.



یک آداپتور گرافیکی اورکلاک شده عمدتاً برای انجام بازی ها مورد نیاز است. برای استفاده استاندارد از رایانه، استفاده از آن هیچ فایده ای ندارد. به همین دلیل، در MSI Afterburner تنها می توانید تنظیمات پیکربندی را هنگام راه اندازی بازی ها انجام دهید. برای بازتولید این مرحله ساده، به تنظیمات بروید و روی برگه "پروفایل ها" کلیک کنید. در خط "نمایه سه بعدی" که ظاهر می شود، روی عدد علامت گذاری شده قبلی کلیک کنید. روی OK کلیک کنید.



اقدام 6: نتایج را ادغام کنید



اکنون باید معیار دیگری را در FurMark بازتولید کنیم و نتایج را با هم مقایسه کنیم. اگر درصد افزایش در فرکانس های اصلی با درصد افزایش بهره وری نسبت مستقیم داشته باشد طبیعی خواهد بود.
  1. برای بررسی نتایج، GPU-Z را بارگیری کنید و تغییرات را در معیارهای عملکرد خاصی مشاهده کنید.

  2. یک جایگزین می تواند ابزاری باشد که با درایورها روی کارت گرافیک ADM نصب شده است.

  3. روی دسکتاپ کلیک راست کرده و مورد را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید «سیستم گرافیک».



  4. کلیک "AMD Overdrive" در منوی سمت چپ قرار دهید و پس از خواندن، هشدار را بپذیرید.

  5. پس از تکمیل Auto-Tune، می توانید Overdrive را فعال کرده و نوار لغزنده را بکشید.




فقط امکان این اورکلاک در حداکثر محدودیت های تعیین شده توسط تنظیم خودکار است. اگر وقت بگذارید و به رایانه خود توجه زیادی داشته باشید، می توانید آداپتور گرافیکی AMD Radeon خود را تا حدی اورکلاک کنید که بتواند عملکردی برابر با برخی از رایانه های شخصی مدرن داشته باشد.
01 فوریه 2018 3
اظهار نظر
کد را از تصویر وارد کنید:*
برای به روز رسانی کد در صورت ناخوانا بودن روی تصویر کلیک کنید
  1. لاله
    لاله
    6 دسامبر 2023 11:19
    من مقالات زیادی در وب سایت شما در مورد کارت گرافیک پیدا کردم، می خواهم شروع به ارتقاء آن کنم.
  2. Diz1k
    Diz1k
    6 دسامبر 2023 15:13
    ما سعی کردیم کارت یکی از دوستان را اورکلاک کنیم و تقریباً خراب شد و مجبور شدیم آن را به مرکز خدمات ببریم
  3. استیسون
    استیسون
    6 دسامبر 2023 23:08
    ممنون می شوم با جزئیات به من بگویید چگونه کارت AMD Radeon خود را اورکلاک کنم