FreePrograms.me

تفاوت Wifi-AX و Wifi-AD، نسل بعدی Wi-Fi چیست

 آنچه عجیب است این است که این بار این دو استاندارد از منافع تجاری رقیب، مانند Bluray در مقابل HD-DVD یا بتا در مقابل VHS ناشی نمی شوند. این دو استاندارد Wifi از کنسرسیوم "Wifi Alliance" آمده است که به همه اجازه می دهد از قابلیت همکاری بین دستگاه ها، سازگاری با فناوری های قدیمی و بسیاری از مزایای دیگر لذت ببرند.




این کنسرسیوم استانداردی را در IEEE در پروتکل 802.11 تعیین می کند که با پیشرفت فناوری بهبود یافته و گسترش می یابد. این استاندارد رایگان و جهانی است، بنابراین نقطه شروعی برای همه تولیدکنندگان است تا اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها به راحتی در بازار پذیرفته می شود، می توانند با دستگاه های سازگار سایر برندها و غیره تعامل داشته باشند.


نیازهای ارتباطات بی سیم باعث شده است که 802.11 در حال حاضر بسیار سریعتر از چند سال پیش در حال تکامل است و به عنوان بخشی از این پیشرفت ها، ما با دو گزینه روبرو هستیم که سعی در تسخیر بازار دارند که یکی از آنها گزینه اول است. Wifi-AD، و احتمالاً جایگزین Wifi-AC خواهد شد، Wifi-AC ساده تر اما سازگارتر، Wifi-AX.


در حال حاضر، 15 میلیارد دستگاه از Wifi در انواع مختلف آن استفاده می کنند و تا کنون استاندارد با هر پیشرفتی که به بازار ارائه کرده است، با پشتیبانی قدیمی از همه آنها پشتیبانی کرده است.


Wifi-AD بهتر است، اما محدودتر و گران‌تر برای پیاده‌سازی است



بیش از یک سال پیش، Wifi-AD (802.11ad) در برخی ظاهر شد لپ تاپ های ایسر از خط شرکت، و همچنین در برخی روتراکسمانند TP-link عالی Talon AD7200 یا Netgear Nighthawk R9000. روترهایی که کمتر از 10 روبل یافت نمی شوند، و در مورد Netgear - تقریبا دو برابر گران تر.


Wifi-AD استانداردی در آینده است که از فرکانس‌های 60 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، که 12 برابر فرکانس 5 گیگاهرتز استاندارد Wifi-N یا Wifi-AC است. در این فرکانس، این روترها، در صورت استفاده با دستگاه های مناسب، می توانند سرعت نقطه به نقطه 7 گیگابیت در ثانیه (7000 مگابیت در ثانیه) را ارائه دهند. این پنج برابر بیشتر از توان ما در دستگاه‌های Wifi-AC است که به سرعت حدود 1300 مگابیت در ثانیه محدود شده‌اند.


مشکل این استاندارد جدید دوگانه است. از یک طرف، برای دستیابی به چنین سرعت هایی در چنین فرکانس بالایی، برد تقریباً به 10 متر محدود می شود. از سوی دیگر، به نسل جدیدی از دستگاه ها نیاز دارد و همچنین باید با چیپست های دیگر و سیستم های آنتن تخصصی ترکیب شود تا از انواع دستگاه ها، از جمله دستگاه هایی که در فرکانس های پایین تر 2,4 و 5 گیگاهرتز کار می کنند، پشتیبانی کامل شود.

طرح کلی نادرست محدوده استانداردهای مختلف IEEE 802.11


این استاندارد نحوه مشاهده محتوای فوق العاده با کیفیت را تغییر می دهد و از وضوح تصویر تا 8K با کیفیت تصویر HDR پشتیبانی می کند. از همین فرکانس برای سیستم هایی مانند Wi-GIG استفاده می شود که همانطور که می دانید یک فناوری است که اتصال بی سیم جهانی را برای سیستم های قابل حمل فراهم می کند. با این فناوری می توانیم از USB، ویدئو HD، اترنت، ... با سرعت هایی که اگر از سیم استفاده می کردیم استفاده کنیم.

Wifi-AD گران است، عرضه آن به بازار دشوار است و شاید کمی جلوتر از زمان خود باشد، بنابراین سازندگان دستگاه ها و تجهیزات شبکه یک راه حل موقت، Wifi-AX را پیشنهاد می کنند.

Wifi-AX یک راه حل موقت است که پیشرفت های Wifi در چند ماه گذشته را استاندارد می کند


Wifi-AX (802.11ax)، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​راه حل بعدی خواهد بود که همه ما از آن استفاده می کنیم. این یک استاندارد کمتر بالغ است، بدون آن اوج سرعت خیره کننده که باعث می شود بهترین کابل هایی که در خانه خود دارید کاملاً مضحک به نظر برسند، اما به راحتی توسط بازار پذیرفته می شود. Wifi-AX در فرکانس های معمول 2,4 و 5 گیگاهرتز کار می کند، اما در فرکانس دوم است که به طور کامل پتانسیل خود را درک می کند.

سرعت ها کمی سریعتر از Wifi-AC خواهد بود، از 1300 مگابیت بر ثانیه تا 1800 مگابیت در ثانیه (با استفاده از کانال های باز جدید در استاندارد)، اما استاندارد خواهد شد و برخی از بهبودهایی را که در سال های اخیر در بهترین روترها دیده ایم، امکان پذیر می کند. یا کارت های بی سیم یکی از این پیشرفت‌ها که استاندارد خواهد شد، استفاده از MU-MIMO (خروجی چندگانه ورودی چند کاربره) است. این فناوری به شما امکان می دهد فرکانس ها را تعدیل کنید و کانال ها را برای ارتباط مستقل با هر دستگاه متصل به شبکه بی سیم باز کنید.

هنگامی که ما پهنای باند روتر خود را با چندین دستگاه به اشتراک می گذاریم، آنها پهنای باند موجود را بین خود به اشتراک می گذارند. اگر در این باند فرکانسی 1300 مگابیت بر ثانیه داشته باشیم، این باند بین همه دستگاه ها به اشتراک گذاشته می شود. به این ترتیب، پهنای باند برای هر دستگاه و روتر به حداکثر می رسد و بهترین سرعت را برای هر کدام فراهم می کند. این امر در سطح مدولاسیون، عمدتاً از طریق استفاده از آنتن‌های بیشتر در این نوع روتر به دست می‌آید.

به این ترتیب، روتر می تواند سرعت های بالاتری را برای هر یک از دستگاه های متصل پشتیبانی کند، اما آنها همچنین باید از این نوع سیگنال "مذاکره" پشتیبانی کنند. این روزها خرید دستگاه های MU-MIMO دشوار است، به خصوص به این دلیل که بسیاری از تولیدکنندگان فراموش می کنند سازگاری آنها را لیست کنند، اما با Wifi-AX، هر دستگاهی که با این استاندارد سازگار باشد، پشتیبانی MU-MIMO را ارائه می دهد.

Wifi-AX همچنین به ما این امکان را می‌دهد که پوشش فعلی خود را حفظ کرده و عملکرد دستگاه‌های خانگی خود را با کاهش تأخیر، افزایش تعداد دستگاه‌های همزمان و ارائه پهنای باند کافی برای انجام کارهای رایج در هر خانه یا محیط تجاری بهبود ببخشیم.

نتیجه


مطمئنا، داشتن 7200 مگابیت بر ثانیه توان عملیاتی شبکه بی سیم رویایی است که به حقیقت پیوسته است، اما حقیقت این است که Wifi-AD در حال حاضر برای سازندگان مقرون به صرفه نیست و مورد نیاز کاربران نیست مگر در موارد بسیار خاص، که ممکن است همچنان به انتخاب استاندارد آن ادامه دهند. در بازار خواهد بود و با دستگاه های غیر Wifi-AD سازگاری بالایی دارد.

Wifi-AX گامی رو به جلو است که به زودی، شاید قبل از پایان سال، چیزی را که ما واقعاً در حال حاضر به آن نیاز داریم، ارائه می دهد، یعنی توانایی استفاده بهینه از پهنای باند موجود و ارائه پوشش برای دستگاه های بی سیم بیشتری که در آنجا هستند. در محیط های ما. این استاندارد در بازار ارزان‌تر و موفق‌تر از Wifi-AD خواهد بود.

23 آوریل 2023 7
اظهار نظر
کد را از تصویر وارد کنید:*
برای به روز رسانی کد در صورت ناخوانا بودن روی تصویر کلیک کنید
  1. استیسون
    استیسون
    5 دسامبر 2023 15:14
    Wifi-ax مانند یک وای فای جدید و قدرتمند است
  2. لاله
    لاله
    5 دسامبر 2023 22:02
    مقاله خوبی بود، همه چیز یک بار دیگر به وضوح توضیح داده شد.
  3. nest23
    6 دسامبر 2023 02:07
    مقاله مفید خواندن آن را توصیه می کنم 
  4. Diz1k
    Diz1k
    6 دسامبر 2023 02:43
    یک مقاله توضیحی در مورد wifi-ax آموزشی است 
  5. بسکتبال
    بسکتبال
    6 دسامبر 2023 17:31
    همه چیز در دسترس و قابل درک است، با تشکر از برنامه، من آن را توصیه می کنم
  6. ایوان
    6 دسامبر 2023 23:33
    من این مقاله را دوست داشتم، اطلاعات بسیار آموزنده و مهمتر از همه مفید بود.